Tälle sivulle on kerätty neuvoja asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin Brompton-kokoonpanosta.

Greenbikessa kokeiltavanasi on kaikki mallit, sekä melkein kaikki varusteet ja laukut. Koeajo on usein helpoin ja nopein tapa ymmärtää eri varusteiden vaikutus ajotuntumaan ja käytettävyyteen.

Valitse tilauslomakkeesta ensin pyörän malli. Tämän jälkeen valitse haluamasi varusteet.

Miten ohjaustangot eroavat toisistaan?
Ohjaustangon valinta oli äärimmäisen helppoa aikanaan kun Brompton tarjosi vain yhden mallin. Nyt valintaan kannattaa kuitenkin paneutua, sillä malli vaikuttaa ajoasentoon merkittävästi. Mallin vaihtuessa muuttuu sekä otekorkeus että istuimen ja ohjaustangon etäisyys (ohjauskannattimet ovat erilaisia).
-M-malli (Mid) on suosituin. Ajoasento on rento ja toimii kaupunkiajossa hyvin.
-Low-malli on suoratankoinen hieman pidemmällä ja matalammalla ajoasennolla. Se on hyvä vaihtoehto urheilulliseen ajoon tai lyhyemmille ajajille. Joidenkin mielestä Low on myös kaikkein kaunein Brompton-malli.
-High-malli on M-mallista kehitetty 60mm korkeampi malli. Se sopii pitkille ajajille tai pystyä ajoasentoa haluaville.
-P-malli oli perhostanko (2 eri otetta, tangon muoto muistuttaa P-kirjainta), mutta sen valmistus lopetettiin 2019. Tärkein kohderyhmä oli pyöräretkeilyn (touring) harrastajat. Hämäävästi Brompton lanseerasi P-line malliston 2022. Se on Performance, titaanirungolla yms. varusteilla, eli suunnilleen entistä Superlight-mallia vastaava.

Montako vaihdetta tarvitsen? Mikä on alennettu/korotettu välitys?
Vaihteiden määrä ja kokonaisvälityksen valinta (etu/takarattaiden kokoa vaihtamalla) riippuu täysin ajajan mieltymyksistä, siihen emme osaa yleispäteviä neuvoja antaa. Mitä vähemmän vaihteita, sitä kevyempi pyörä on. Toisaalta vaihteet tekevät pyörästä monikäyttöisemmän. 3-vaihteinen on yleisin ja 1-vaihteinen harvinaisin versio, mutta valinta riippuu täysin asiakkaasta.
Ohje valintataulukon lukemiseen:
-Metrit kertovat kuinka pitkä välitys on, ts. kuinka monta metriä pyörä kulkee, kun polkimet pyörähtävät kerran. Pidempi välitys = "raskaampi" polkea. Vakiovälitys on 5,93m.
-Monivaihteisten versioiden kohdalla prosenttiluku ilmoittaa pienimmän ja suurimman vaihteen suhteen, eli välitysalueen. Esim. 2-vaihteisessa 4,45m * 133% = 5,93m.
Mitä enemmän vaihteita, sitä laajempi on välitysalue (= suurempi prosenttiluku). Sama näkyy vaihteiden pituuksissa metreinä. 6-vaihteisessa on laajin välitysalue ja tihein porrastus. Se onkin paras valinta pidempään retkeilyajoon.
-Alennettu tai korotettu välitys tarkoittaa etu- ja/tai takarattaan vaihtoa, jolloin kokonaisvälityssuhde muuttuu.
Esim: 1-vaihteinen -7% välityksellä: kokonaisvälitys = 5,93m * 0,93 = 5,51m.
Esim: 6-vaihteinen +8% välityksellä: 2,63m*1,08 - 7,94m*1,08 = 2,84m - 8,58m. Kokonaisvälityksen muuttaminen muuttaa tasaisesti kaikkia vaihteita, eli välitysalue (302%) pysyy samana.
Välityslaskuri

Kannattaako lokasuojat aina ottaa? Miten kevyt ja erikoiskevyt versio eroaa vakiomallista?
-A-line toimitetaan ilman lokasuojia.
-C-versio on suosituin vaihtoehto. Lokasuojat lisäävät pyörän käytettävyyttä merkittävästi ja ne voi halutessaan tietysti irroittaa.
-Takatavarateline on lisävaruste C-line Bromptoneihin. Etulaukku riittää päivittäiseen käyttöön, mutta esim. retkikäytössä takateline on todella hyödyllinen. Tärkein syy telineen poisjättämiseen on painonsäästö.
-Kevyt versio (P-Line, entinen Superlight) on noin kilon perusversiota kevyempi. Muunmuuassa etu- ja takahaarukka ovat titaania teräksen sijaan. Erikoiskevyt T Line on titaanirungolla ja hiilikuituhaarukoilla ja -putkiosilla varustettu malli, toimitukset alussa vain Brompton Junction-liikkeisiin. 7.45kg : The Story of Brompton T Line

Mikä satulaputken pituus on minulle oikea?
1: Mittaa jalkasi sisäpituus (inseam) ilman jalkineita. Aseta esim. kirja tai lehti mahdollisimman ylös jalkojesi väliin ja mittaa sen etäisyys lattiasta seisoessasi normaalisti. Tästä taulukosta voit verrata itseäsi keskimääräisiin mittasuhteisiin. Vartalon mittasuhteet vaihtelevat eri ihmisillä merkittävästi, sillä esim. Greenbiken webmaster on pituudeltaan vain 183cm, mutta jalan sisämitta on 90,5cm.
2: Valitse oikea satulaputki. Jos sisämitta on alle 84cm, vakioputki on sopiva. Jos mitta on 84-90cm, pidennetty putki on luultavasti paras. Jos sisämitta on yli 90cm, teleskooppinen satulaputki on luultavasti tarpeen. Satulaputken pituutta voi hienosäätää satulakiinnikettä säätämällä, joten "rajatapauksissa" suosittelemme koeajoa ja keskustelua parhaasta ratkaisusta. Huomaa: Tämä ohje pätee vain vakiosatulalle, satulan vaihtaminen toiseen muuttaa istumakorkeutta hieman.

Miksi satulaputkia on kolme erilaista?
Katso tarkempi selitys tähän kysymykseen Brompton FAQ-sivultamme.

Kumpi jäykkyys takajouseen kannattaisi valita?
Jousen valintaan vaikuttaa eniten ajajan paino ja ajotyyli/alusta. Etulaukussa tai takatavaratelineellä oleva paino kohdistuu suurimmaksi osaksi renkaiden päälle, joten niiden merkitys jousitukseen on yllättävän pieni. Jäykempää jousta suositellaan kun ajajan paino on yli 80kg, tai kun ajetaan tasaisilla teillä ja haetaan maksimaalista polkutehoa. Liian löysä jousi tekee tasaisesta polkemisesta "pomppivaa" antaen liikaa periksi jo ajajan istuessa satulaan. Jousissa on melko suuri jäykkyysero, joten kannattaa koeajaa molemmat jos valinta mietityttää.

Mitkä renkaat Bromptoniin kannattaa valita?
Bromptonin Marathon Racer vakiorenkaat ovat laadukkaat ja todella hyvät yleiskäyttöön. Tarjolla olevat vaihtoehdot tarjoavat äärimmäistä keveyttä ja rullaavuutta (Kojak), hieman karkeampaa kuviointia ja tukevampaa runkoa (Marathon), talvikäytettävyyttä (meiltä lisävarusteena saatava nastoitettu Marathon Winter) tai äärimmäistä pistosuojausta esim. lasinsiruja vastaan (meiltä lisävarusteena saatava Marathon Plus). Valinta riippuu ajotyylistä. Renkaiden vaihtaminen on helppo ja edullinen tapa muuttaa Bromptonin ajotuntumaa.
Kaikissa rengasvaihtoehdoissa on tärkeää huolehtia rengaspaineista. Liian alhainen paine tekee Bromptonin ajamisesta epämukavaa millä tahansa renkaalla ja renkaan kyljet voivat vahingoittua.
Tule koeajolle tai lue lisätietoa rengasvalinnasta esim. tästä blogikirjoituksesta.

Mitkä lisävarusteet minun kannattaa valita?
Tässä kysymyksessä on yhtä monta hyvää vastausta kuin on kysyjiäkin. Koeajopyörissämme on monia erilaisia lisävarusteita, jotta asiakkaat pääsisivät kokeilemaan niitä hankintaa harkitessaan.
Ainoa varuste, jota suosittelemme kaikille on suojuspussi. Sen kanssa pyörän säilytys ja kuljettaminen helpottuvat huomattavasti.