Tälle sivulle on kerätty asiakkailtamme tulleita kysymyksiä. Ota rohkeasti yhteyttä, jos jokin asia askarruttaa sinua. Meillä on Bromptoneista vuosien kokemus.

Kuulin että Bromptonin keskiöakselissa on ollut vapaaehtoinen takaisinkutsu lokakuussa 2017. Mitä tämä tarkoittaa?
-Bromptoneissa on havaittu poikkeama keskiöakselin kestävyydessä. Vikaantumisprosentti on 0,02% ja viasta on aiheutunut 1 (yksi) loukkaantuminen maailmanlaajuisesti. Varotoimena Brompton vaihtaa vapaaehtoisesti KAIKKI keskiöt, joita asia koskettaa. Kyseessä olevat pyörät ovat kaikki välillä huhtikuu 2014-toukokuu 2017 valmistetut Bromptonit. Voit tarkistaa kuuluuko pyöräsi tälle aikavälille katsomalla pyörän valmistenumeron. Takaisinkutsu koskee numeroita välillä 1403284144 - 1705150001.
Lisätietoa: Brompton - virallinen tiedote ja valmistenumeron tarkistuslomake.

Yleisin kysymys: Miksi Brompton mainitaan usein parhaana taittopyöränä?
Bromptonin kehitys aloitettiin jo 1975. Jokainen yksityiskohta ja osa on ajan saatossa kehitetty toimimaan moitteetta nimenomaan taittopyöräkäytössä. Brompton on muun muuassa nähtävissä Lontoon tiedemuseossa eräänä 1900-luvun loppupuolen merkittävimmistä kulkuvälineistä.
-Akseliväli (1045mm) vastaa normaalia aikuisten kaupunkipyörää, joten ajotuntuma normaaleissa ajovauhdeissa vastaa kiinteärunkoisia vakiopyöriä.
-Renkaat ovat pienet, jotta taitettuna paketti on ulkomitoiltaan pieni. Vierintävastusta on pienennetty kehittämällä renkaat, joihin voidaan laittaa normaalia korkeampi ilmanpaine.
-Rungossa on epätasaisuuksia tasoittava takajousitus.
-Pyörä ei aukene itsestään, kun se on taitettu. Satulatolppa lukitsee koko paketin kiinteäksi taittamisen viimeisessä vaiheessa, joten tähän ei tarvita yhtään ylimääräistä kiristintä tai työvaihetta. Pakettia on helppo nostaa ja siirrellä. Lisäksi vakioistuimen "nokka" toimii myös kantokahvana. Pyörän kantaminen pitkiä matkoja ei kuitenkaan ole tarpeellista, sillä on helpompaa taittaa pyörä auki ja taluttaa esim. metroasemalla liikuttaessa.
-Taitettuna ketju jää suojaan rungon sisälle. Tämä tietysti suojaa ketjua ja ohjureita, mutta oleellista on myös se, ettei ketju pääse tahrimaan sinun tai kanssamatkustajiesi vaatteita. Huomaavainen Brompton-ajaja kuitenkin käyttää tarvittaessa suojusta. Video suojuksen käytöstä.
-Bromptonia voi kuljettaa ilman lisämaksua tai aikarajoituksia kaikissa pääkaupunkiseudun julkisissa liikennevälineissä. Joskus henkilökunta on kuitenkin luullut, ettei taittopyörää saa kuljettaa tai että niistä voi periä lisämaksun. Tulostamalla esim. tämän ohjelapun satulapussiin voit keskustella asiasta joutumatta turhiin väittelyihin.
-Brompton ei tarvitse erillistä seisontatukea. Siinä on parkkiasento.
-Eazy Wheels-renkaat helpottavat pyörän kuljettamista rullaamalla ja mahdollistavat Bromptonin käytön vaikka ostoskärrynä.

Mitä muutoksia eri vuosimalleihin on tullut?
-Bromptonin taittomekanismi on ollut alusta asti sama ja vannekoko on aina ollut 349mm, mutta yksityiskohtia on jatkuvasti parannettu. Vuosimallin 2000 jälkeen valtaosa parannetuista osista käy aina myös vanhempaan malliin, eli vain runko-osat (päärunko+haarukat+ohjauskannatin) ovat ratkaisevia. Suurimman osan muista komponenteista voi halutessaan päivittää myös vanhempiin malleihin.
Vanhimpia runkomalleja kutsutaan nimillä Mark 1 (1981-1987), Mark 2 (1988-2000) ja Mark 3 (2000-2003). Viimeisin merkittävä muutos Bromptonin runkoihin tuli vuonna 2004.

-2004 pyöriin (Mk 4) tuli 30mm pidempi runko ja uudelleen suunniteltu sarana.

-2005 esiteltiin S- ja P-mallit, sekä titaaniversio, jolloin pyörien mallinimet muutettiin valtaosin nykyiseen muotoonsa (esim. M3L-X). Vanhat mallinimet säilyivät hetken rinnakkain uusien kanssa (esim. C3=M3E). Merkittävimmät komponettimuutokset olivat Pentaclip-satulankiinnitin ja uudet jarrukahvat. Myös kirkaslakka esiteltiin ensimmäistä kertaa.

-2007 esiteltiin lukittava takahaarukan kiinnike.

-2011 jauhemaalausprosessia parannettiin, jolloin maalipinta (myös kirkaslakka) muuttui hieman enemmän mattapintaiseksi.

-2012 esiteltiin H-malli.

-2013-malleihin tuli uutta mm. kahvakumit, jarrukahvat sekä vanteiden ja eturattaan rakenne. Kahvat (gripit) ovat hieman entistä paksummat ja liimattu tankoon kiinni kuten ennenkin. Niiden vaihtaminen on kuitenkin tarvittaessa helppoa. Jarrukahvat ovat entistä monipuolisemmin säädettävissä. Vanteissa on ontelorakenne ja eturatas on nyt pulteilla vaihdettava. Kammet ja jarrukahvat ovat helppo tapa tunnistaa vm.2013-2016 Bromptonit. Tästä linkistä näet muutokset kuvina. Ennen vuotta 2013 keskiö oli ISO-viisteinen, tämän jälkeen (kammet vaihtuivat) käytössä on ollut JIS.

-2014-malleihin ei tullut muutoksia, vaikka jotkut harrastajat jo Mark 5-runkoa uumoilivatkin...

-2015 osa väreistä poistui ja uusia tuli tilalle. Entisen 14 sijaan tarjolla 12 värivaihtoehtoa (+kirkaslakka).

-2016 tarjolla olevat värit hieman vaihtuivat ja rullat vaihtuivat kevyemmin pyöriviin ja pehmeämmästä materiaalista valmistettuihin. Stardust Black-väri esiteltiin. Myyntiin tuli uusi Black Edition-versio, jossa myös navat, pinnat ja vannekehät ovat mustat. Pyörät saapuivat yllättäen jo syksyllä 2017-mallisina (jarru/vaihdekahvat uutta mallia).

-2017 mallivuodelle jarru- ja vaihdekahvat uusiutuivat, vaihdevivut sijaitsevat nyt tangon alapuolella. Videoesittely muutoksista. M- ja H-tangon mittasuhteet muuttuivat (korkeampi kannatin, tanko pienemmällä nousulla), mutta otekorkeudet säilyvät samana. Lisätietoa 2017 muutoksista. Sähkömoottoriversio esiteltiin heinäkuussa 2017, toimitukset Manner-Euroopassa alkavat 2018. Elekroluminenssivalaistua runkoa oli suunniteltu, mutta tämä jäi konseptiksi.

Mitä erikoiseriä Bromptonista on olemassa?
-Erikoiseriä on ollut ainakin 2015 RAF Benevolent Fund, 2012 London Edition, 2015-> Black Edition, 2016 Brooks Edition, 2014 London Design Festival Limited Edition, 2017 New York City Edition ja 2016-> Nickel Edition. Lisäksi saatavilla on ollut Stardust Black erikoismaalaus ja joinain vuosina jälleenmyyjillä on ollut harmaita Demonstrator-Bromptoneita.

Onko Bromptonin taittaminen helppoa?
-Taittaminen tapahtuu vaiheittain. Muutaman käyttökerran jälkeen taittojärjestystä ei enää tarvitse miettiä, joten taittaminen nopeutuu kokemuksen myötä huomattavasti. Jokainen meillä käynyt kokeilija on mallisuorituksen katsomisen jälkeen osannut taittaa pyörän itse.
Taittamisen perusidea videoina: hitaasti vaiheittain selitettynä ja hieman nopeammin.
Taittamiseen kuluvaa aikaa ei mielestämme kannata ajatella "menetettyinä sekunteina". Kannattaa ajatella, mitkä kaikki vaiheet jäävät pois, kun pyörän voi vain taittaa ja kantaa mukana ainaisen lukitsemisen sijaan. Todellinen matka-aika esim. eteisestäsi työpisteelle saattaa lyhentyä yllättävän paljon, kun pyörää ei tarvitse lähtiessä noutaa varastosta ja perillä lukita telineeseen. Brompton ei rajoita liikkumistasi, sillä se kulkee helposti mukanasi hississä/rullaportaissa ja kotona säilytys onnistuu vaikka kenkätelineessä.
Jos pyörän kuljettaminen mukana on joskus mahdotonta, meillä on tarjolla kokoontaitettava lukko.

Paljonko Brompton painaa? Miten pieneksi sen saa taitettua?
-Brompton painaa mallista ja varusteista riippuen 9-12,5 kg. Brompton painolaskuri. (tarjoaja: ComptonCycles UK)
Mitat taitettuna ovat 585mm x 545mm x 270mm (korkeus/pituus/leveys). Viimeiset millimetrit korkeudessa ja pituudessa riippuvat tosin satulan säädöistä ja mallista, sekä tietysti satulaputkesta.

Mahtuuko Brompton suojukseensa, vaikka siinä olisi 60mm pidempi satulaputki?
-Kyllä. Suojuksen sisään voi pakata tarvittaessa myös esim. kypärän. (Video)

Voiko Bromptoniin kiinnittää peräkärryn?
-Kyllä. Bromptoniin sopii joko tavarakärry (esim. Radical Cyclone Chubby) tai lasten kuljetukseen sopiva kärry (esim. Thule Chariot Cougar 1).

Pitääkö pienirenkaisella pyörällä polkea enemmän kuin isoilla renkailla varustetulla pyörällä?
-Tähän emme osaa tyhjentävästi vastata tekstillä, se on mielestämme koettava itse. Bromptonin renkaissa käytetään korkeaa rengaspainetta ja kuviot on suunniteltu katuajoon. Ne eivät ole lastenpyöristä tai rullaluistimista lainatut, eli rullaavuus vastaa normaalilla rengaskoolla varustettua kaupunkipyörää. Toivomme, ettet muodostaisi mielipidettäsi ennen kuin olet perehtynyt taittopyöriin ja koeajanut Bromptonin eri malleja.
Bromptonilla ajetaan työmatkoja, se otetaan lomalle mukaan, sillä kilpaillaan. Jotkut lähtevät lomalle vain päästäkseen retkeilemään Bromptonillaan. Bromptonilla on ajettu myös 140km mittainen Tour de Helsinki kuntoajo. Se on siis varmasti monipuolinen polkupyörä.
Ajotuntumaan vaikuttavia seikkoja ovat mm. pienten vanteiden alhainen pyörimismomentti. Kaupunkiajossa kiihdyttäminen on huomattavasti kevyempää ja jarruttaminen hukkaa vähemmän energiaa. Kuten jo edellä mainittu, tasaisessa ajamisessa Bromptonin korkeat rengaspaineet alentavat vierintävastusta ja mahdollistavat riittävän kuormankantokyvyn. Jos Brompton tuntuu raskaalta ajaa, tarkista ensin rengaspaineet. Renkaita vaihtamalla voit optimoida Bromptonin sopivaksi juuri sinulle ja ajotyylillesi.
Meillä on tarjota vain yksi taatusti toimiva ratkaisu tähän kysymykseen: koeajo. Tervetuloa Greenbikeen ajamaan ja keskustelemaan!

Miksi satulaputkia tehdään kolmea erilaista? Eikö olisi vain helpompaa laittaa tarpeeksi pitkä satulaputki, jolloin sen voisi nostaa tarpeeksi ylös?
Brompton on taittopyörä ja kriittisenä vaatimuksena on mahdollisimman pienet ulkomitat taitettuna. Vakioputki hyödyntää taitettaessa koko rungon korkeuden, muttei jää ollenkaan esiin. Pidennetty putki jää taitettuna 60mm esiin. Tämä on hyväksyttävää, jos ei haeta äärimmäisen pieniä ulkomittoja (kuten esim. lentokonekuljetuksessa) vaan päällimmäisenä tarpeena on kevyt pyörä päivittäiseen käyttöön. Tarvittaessa satula voidaan irroittaa, jolloin saavutetaan alle minuutissa taas kompaktein mahdollinen "matkustuskoko". Tätä pidempi putki ei kuitenkaan toimisi hyvin edes päivittäisessä käytössä, joten Brompton on kehittänyt teleskooppiputken. Se on hieman tavallisia putkia painavampi, mutta pitkäjalkaisille ajajille ainoa vaihtoehto.
Satulaputken alapäässä on levennys joka estää putken liukumisen irti pyörästä. Tämä estää myös putken nostamisen "tarpeeksi" ylös (=liian ylös rungon kestävyyden kannalta!), eli putken on oltava tarpeeksi pitkä oikean ajoasennon saavuttamiseksi. Päivittäisessä käytössä on myös verrattoman kätevää, kun satula on oikealla korkeudella heti kun putki on nostettu yläasentoonsa. Tällöin satulaa ei tarvitse säätää erikseen joka kerta, vaan se vain nostetaan ylös ja lähdetään ajamaan. Asetus onnistuu satulakiinnikettä säätämällä ja/tai putken alapäähän asennettavalla stopparilla.

Luin netistä että taittorungon sarana voi notkua? Voiko saranan ruuvi aueta ajon aikana?
-Bromptonin saranat eivät notku vuosienkaan käytön jälkeen. Jos et muuten usko, tervetuloa koeajamaan ja katsomaan vuosia omassa käytössämme olleita Bromptoneita. Tämä uskomus kumpuaa kaikenlaisista vuosikymmenten varsilla taittopolkupyörän nimellä kaupatuista virityksistä.
Webmaster on omassa Bromptonissaan lyhyesti kokeillut miltä auki jätetty sarana tuntuu ajaessa. Efekti on suunnilleen sama kuin laittaisi jalkaansa eri paria olevat kengät. Saranan aukiolon havaitsee välittömästi eikä selvästi löysälle jätetty ruuvi ajon aikana löysty yhtään enempää. Ruuveja ei siis taitettaessa tarvitse sulkea hampaat irvessä vääntäen, ne pysyvät kyllä kiinni. Ajaminen ruuvi löysällä rasittaa saranatappia tarpeettomasti, eli tätä ei itse kannata kokeilla. Uskallamme väittää ettei Bromptonin sarana tai sen ruuvi voi millään aueta ajon aikana huomaamatta, eikä tällaisia tapauksia ole asiakkailta ikinä kuultukaan.

Takavanne ei näytä olevan suorassa takahaarukassa. Miksi?
-Takahaarukka on epäsymmetrinen, jotta se mahtuu liikkumaan eturattaan ohi taitettaessa. Haarukan oikeaan alaputkeen on tämän vuoksi tehty pieni "tasku", jolloin renkaalle jää tilaa pyöriä. Vanne on suorassa linjassa päärunkoon nähden.

Vaihteeni eivät toimi kuten uutena, miten niitä säädetään?
-Vaihteiden säätö muuttuu vaijerin ja etenkin vaijerikuoren kuluessa.
Napavaihteita voi säätää ilman työkaluja käyttäen apuna akselimutterissa näkyvää säätöreikää. Avaa vaijerin lukkomutteri sormin ja säädä vaijerin pituus sylinteriä kiertämällä niin, että vaihtajatankoa näkyy reiästä n.1mm kun vivusta on valittuna 2. vaihde. Tämän jälkeen varmista vaihteiden toiminta molempiin suuntiin ja kiristä lukkomutteri. Jos säätö ei toimi samalla tavalla 1->2 ja 3->2 vaihtaessa, eli vaihtajatanko jää eri kohtiin, vaijeri jumittaa jostain ja perusteellisempi huolto on tarpeen. Tässä napavaihteen säätöohjeet videolla.

Voinko vaihtaa Bromptoniini eri mallin ohjaustangon?
-Bromptonin eri malleissa ohjaustanko ei ole ainoa ero. Ohjauskannattimet ovat erilaisia ja lisäksi vaijerien pitää olla oikean mittaiset jotta taittaminen onnistuu ongelmitta. Bromptonin jarrukahvoissa vaijeri lähtee tavallista jyrkemmässä kulmassa, jolloin ne eivät osu taitettaessa runkoon. Pyörän saa kyllä viriteltyä ajokuntoiseksi millä tahansa kippurasarvilla, mutta ongelmat alkavat siinä vaiheessa kun pyörä pitäisi taittaa kasaan.
Jos haluat päivittää pyörääsi monilla uuden mallivuoden osilla, taloudellisesti kannattavinta saattaa olla tilata haluamasi Brompton suoraan tehtaalta. Hyvitämme vanhan Bromptonisi vaihdossa.

Englannissa pyörän etujarrua käytetään oikeanpuoleisesta kahvasta. Miten päin jarrukahvat ovat Suomessa?
-Kaikki Suomeen toimitettavat pyörät tulevat REV-versiona, eli kahvat on käännetty (REVersed) brittistandardiin nähden. Etujarru on siis vasemmalla ja takajarru oikealla. Jos haluat vaihtaa puolet (esim. moottoripyöräilijät), muista että vaijerien pituus vaikuttaa taittamiseen.

Pyöräni polkaisee joskus "tyhjää" talvella, eli ketju lipsuu. Miksi?
-Ongelma johtuu lumen pakkautumisesta takarattaaseen. Ratas on lähellä maata ja kerää siksi tavallista helpommin lumipöperöä. Lumi pakkautuu ketjun ja rattaan väliin/viereen ja lopulta alkaa nostaa ketjua pois rattaalta, jolloin polkimet "lyövät tyhjää". Ainoa keino on puhdistaa rattaasta lumet. Isompi takaratas ei kerää lunta niin helposti, mutta samalla muuttuu tietysti välityssuhde. Lisää keskustelua aiheesta.

Ajaessani Bromptonilla töihin/kotiin/tms. ohikulkijat kyselevät pyörästäni kun pysähdyn liikennevaloihin. Kuinka pääsisin jatkamaan matkaani olematta töykeä?
-Tämä on todellinen tilanne monille asiakkaillemme. Bromptonin ainutlaatuinen ulkonäkö herättää ihmettelyä liikenteessä.
Brompton toimittaa jokaisen pyörän mukana käyntikortteja, joissa on mainittu myös nämä Greenbiken sivut. Pidä niitä mukanasi ja anna kortti kysyjälle. Bromptonista kiinnostuneet voivat tulla meille koeajamaan ja katsomaan, joten sinä pääset ajoissa perille! Kortteja saa meiltä tietysti tarvittessa lisää.

Lentokoneessa polkupyörää kuljetettaessa renkaat käsketään tyhjentämään. Miksi?
-Lentokoneen noustessa ilmanpaine koneen sisällä laskee. Tekninen selitys paineistamisesta.
Tällöin renkaiden sisällä oleva paine kasvaa, sillä sitähän verrataan nyt lentokoneessa vallitsevaan ilmanpaineeseen. Kun lentokone nousee, maan pinnalla täyteen pumpatut renkaat alkavatkin laajentua liiaksi (paine nousee liian korkeaksi) ja luultavasti vaurioituvat.
Tämän vuoksi on hyvä muistaa laskea rengaspaineita reilusti ennen Bromptonin kuljetusta lentokoneessa, olipa pyörä käsimatkatavarana tai ruumassa. Linkki: Finnairin kuljetusohjeet.
Bromptoniahan voi kuljettaa matkatavarana ilman lisämaksua (tietysti painorajat huomioiden) ruumassa tai joillain yhtiöillä matkustamossa.
Bromptonin mukana (pl.erikoiskevyt versio) tulee pieni alumiininen pumppu, jolla renkaisiin saa hieman ilmaa. Käsipumpulla ei kuitenkaan saa gorillan käsivoimillakaan Bromptonin renkaisiin tarpeeksi kovaa painetta. Täytä siis renkaat huoltoasemalla tai pyöräliikkeesta lainatulla jalkapumpulla, jos matkakohteestasi tämä mahdollisuus vain löytyy. Esim. Saksassa monet pyöräliikkeet pitävät asiakaskäyttöön tarkoitettuja painemittarillisia jalkapumppuja liikkeen ulkopuolella. Täyttäessäsi rengasta katso ensin (pyöräyttämällä rengasta osittain pumpattuna), että se on asettunut tasaisesti vanteelle. Muuten rengas "jumputtaa" ajaessa ja saattaa rikkoutua. Täytä vasta sitten rengas normaaliin käyttöpaineeseen. Jos käytät kompressoria, täytä ilmaa renkaisiin pieninä suhauksina, sillä huoltoasemakompressorien teho on mitoitettu riittämään kuorma-autojen renkaillekin. Bromptonin (ilmatilavuudeltaan pienet) renkaat täyttyvät siis todella nopeasti.

Linkki: Tehtaan viralliset Brompton tukisivut.

Katso tästä myös suomalaisen Brompton-harrastajan omat kokemukset yleisimmistä kysymyksistä:
Pienet Pyörät-blogi: Brompton UKK.